De Maeslantkering | Deltawerken

Het deltaplan voorzag ook in een stormvloedkering in de nieuwe waterweg. Maar de vraag van de regering  was hoe ga je die bouwen, want Rotterdam is één van de grootse havens ter wereld en de Nieuwe Waterweg is één van de belangrijkste routes voor de scheepvaart naar de Rotterdamse haven dus het zomaar afsluiten heeft natuurlijk heel veel gevolgen voor de Nederlandse economie. Er moest een andere oplossing bedacht worden. De eerste oplossing was het verhogen van kades en dijken, maar dat bleek te veel werk en het koste te veel geld.

Dus bleef er maar één optie over namelijk een stormvloedkering bouwen in de Nieuwe waterweg. Maar, het helemaal afsluiten zag dus niemand zitten. Er moest dus een andere oplossing bedacht worden. En die kwam er ook. De oplossing voor alle problemen was een beweegbare stormvloedkering. Maar hoe moest die werken, want een deltawerk net als de Hollandse IJssel zou niet voldoen in de nieuwe waterweg, er zijn 80.000 scheepsbewegingen per jaar en het laden en het lossen van schepen moet tegenwoordig ook steeds sneller en als een schip de sluis moet passeren duurt het heel lang voor dat een schip weer terug op zee is. Er moest een kering komen die niet hinderlijk zou zijn voor de scheepvaart. En na lang na wikken en wegen komt men tot het volgende ontwerp:

Een schematische tekening van de Measlandkering

De bouw van de Measlandkering is eigenlijk net zo moeilijk als het bedenken van een oplossing op het vraagstuk wat voor stormvloedkering bouw je in de Nieuwe waterweg. Je zult wel denken waarom is die bouw zo moeilijk dan; nou, er zijn een tal van redenen waarom de bouw van de Measlandkering niet zo eenvoudig was als het leek. Er werden immers strenge eisen aan het bouwen gesteld. Zo mocht tijdens de bouw  de scheepvaart geen hinder ondervinden van de werkzaamheden. De vaargeul moest hoe dan ook 360 meter breed zijn en 17 meter diep. maar ook moest alles heel precies zijn. Een voorwerp dat werd gebruikt mocht maar bijvoorbeeld  maar 10mm afwijken als hij 100 meter lang zou zijn !!!!

Maar ook kwamen waren er problemen. Na een paar testen kwam men er achter dat wanneer  onder bepaalde omstandig heden de Measlandkering zomaar gebouwd zou worden oncontroleerbaar  zou gaan schommelen wat betekend dat de Measlandkering  na de eerste storm al  kapot zou gaan omdat op bodem de stroomsnelheid heel hoog  zou worden. Dus daarvoor moesten ze een oplossingen bedenken.

 

Terug naar hoofdmenu